Samen met onze opdrachtgevers gaan we opzoek naar de beste manier om een website in te delen. Dit start met een interactieve sessie waarin we gewapend met stift en een flipover werken aan manieren om bezoekers de website ‘in te trekken’. Dit resulteert in een schets van de website. De basis van de sitemap en de belangrijkste pagina’s staan in klad op papier.

Soms is dit genoeg om het ontwerptraject te starten, soms is het nodig de resultaten van deze onderzoeksfase verder uit te werken in een digitaal wireframe: een online klikbare schets van de site. Dit is de eerste dynamische beleving van de website waarin bepaalde onderdelen kunnen worden getest. Daarnaast is het platform ideaal voor het uitwerken van de eerste templates die uiteindelijk de basis zijn voor het grafische ontwerp.



Werken vanuit modellen en strategieën

Voor een optimaal resultaat werken we in deze fase vanuit verschillen modellen en strategieën. Dit zorgt voor de grootste kans op succes en bewezen resultaat. De twee belangrijkste strategieën die we op dit moment gebruiken zijn de ‘Inbound strategie’ en de Myer-Briggs Type Indicator (MBTI).

Inbound strategie

De inbound strategie is gebasseerd op de reis die vrijwel iedere klant maakt. Van bewustwording (awareness) via overwegingen (consideration) naar een besluit (decision). In strategische sessies onderzoeken we welke vragen jouw klanten in ieder stadium hebben. Dit is de basis voor het interactie-design.

Inbound strategie

Awareness: Je (potentiële) klant heeft last van bepaalde symptomen, ervaart een probleem of ziet een kans. Hij is bezig met onderzoek om zijn eigen vraag beter te begrijpen en te benoemen.

Consideration: Je (potentiële) klant heeft een duidelijke definitie van zijn probleem of kans. Hij doet onderzoek naar alle mogelijke oplossingen die een antwoord geven op zijn vraagstuk en komt tot een strategie.

Decision: Je (potentiële) klant heeft de strategie, methode of aanpak bepaald. Nu kiest hij de leverancier of het product dat beste past bij de gekozen aanpak.

In het voorbeeld hieronder is zichtbaar op welke manier dat in een wireframe kan worden verwerkt.

MBTI model als basis voor contentstrategie

Hoe komen bezoekers tot een aankoopbeslissing? Een vraag waar elke ondernemer graag het antwoord op vindt. Op basis van het MBTI-model onderzoek je of bezoekers snel of langzaam beslissingen maken en of ze behoefte hebben aan rationele of emotionele argumenten. Ideale informatie om te gebruiken bij het ontwerp van je nieuwe website.

Doorpraten over onze aanpak van webdesign?

Maak een afspraak met Bastiaan