"Vanuit een heldere positionering voor het JFC zorgden we voor een bijpassend brandingsconcept vertaald naar diverse communicatieuitingen waaronder een nieuwe website"
Branding
De opdracht voor het Johannes Fontanus College (JFC) begon met het vaststellen van de positionering. De merkbelofte en merkfilosofie zijn vastgelegd aan de hand van het archetype ‘de bepleiter’. Spankracht heeft aan de hand van de positionering een nieuw logo en brandingsconcept ontwikkeld. Wat betreft design was het voorwaarde dat de letter JFC zichtbaar blijft. Dit omdat in de volksmond het Johannes Fontanus College als JFC betiteld wordt. Het kleurenpalet sluit beter aan bij de belevingswereld van een school én bij het archetype vanuit de positionering.
Archetypen
De naam is door Spankracht aan de hand van het archetype vormgegeven. De Bepleiter als rol van het JFC om bij de leerlingen én medewerkers eigenaarschap naar boven te halen. Ook de slogan sluit hierop aan: JFC. Ontdek je kracht. JFC helpt je je kracht te ontdekken en zet aan tot het ontdekken van je talent en er ook daadwerkelijk iets mee te doen in de toekomst van de leerling.
"Het lettertype van het logo is de Boston. Het heeft enkele kenmerkende - eigenwijze en moderne - details. Daarmee is het een lettertype wat we goed vinden passen bij het JFC."
Kleuren
De gekozen kleuren zijn gebaseerd op het kleurenpalet wat past bij de interne drijfveer drive-to-bond: warme en activerende kleuren rubine-red/oranje, en de bestaande kleuren van het JFC: licht en donkerblauw (passend bij de interne drijfveer drive-to-defend). In het logo is de tekst met onderkast. Dit past bij de eigentijdse uitstraling van het logo. In de typografie wordt verbondenheid met elkaar gesymboliseerd door de verbinding tussen de letter JFC, maar wel ieder in een eigen unieke kleur (iedereen heeft een uniek talent).
Slogan
De slogan ‘Ontdek je kracht’ past bij de bepleiter. De gebiedende wijs is daar essentieel in. Zowel leerlingen als medewerkers worden zo op constructieve wijze opgeroepen op zoek te gaan naar talent en daar invulling aan te geven in ontwikkeling.
"De stijl van JFC wordt heel afwisselend toegepast met consistente stijlkenmerken. Herkenbaarheid wordt vooral geladen door het kleurgebruik en door de vormtaal in een schuine hoek. Het label wat gekoppeld wordt aan de slogan zorgt voor herkenbaarheid en heeft iets activerends."
Website
Aan de hand van de briefing vanuit JFC en een wireframesessie met Spankracht is een website ontworpen, die aansluit bij de nieuwe huisstijl: Een heldere vormtaal, maar wel met een eigenzinnigheid die past bij deze jonge, intelligente en energieke school.